Skip to main content

Synthesis-Formation Of Complex Sentence(Using Adjective Clause)


               Adjective Clause

-----------------------------

1-Adjective Clause वाक्य में Adjective का कार्य करता है तथा यह Relative Pronoun (Who,Whom, Whose,Which और What) व Relative Adverbs(When,Why,How) से शुरू होता है।Adjective Clause में सभी Conjuction की अंग्रेजी (ज)से शुरु होती है।यह भी अपने अर्थ को पूरा करने के लिए Principal Clause पर निर्भर करता है।

2-यदि एक वाक्य के अंतर्गत आये हुए Noun या pronoun के लिए दूसरे वाक्य में कोई बात कही गई है तो दुसरे वाक्य को Adjective Clause बना देते हैं।

3-Adjective Clause --Adjective अथवा विशेषण का कार्य करता है।अतः इसे उस व्यक्ति या वस्तु के बगल में रखते हैं जिस व्यक्ति या वस्तु की यह विशेषता बताता है और उस व्यक्ति त वस्तु को उसके बाद प्रयोग होने वाले conjuction का Antecedent कहा जाता हैं जो singular या Plural दोनों हो सकता  है।

-------------------------------------------

                         Examples

-------------------------------------------

Who=जो(व्यक्ति के लिए)

1-Seprate-Rakesh is a good boy.He belongs to a good family.

Combined-Ramesh is a good boy who belongs to a good family.

                          Or

Ramesh who is a good boy belongs to a good family.

(दोनों examples सही है क्योंकि Ram और Boy दोनों एक ही हैं। बोल्ड अक्षर में लिखा हुआ (1)-Who belongs to a good family( 2)-Who is a good boy,दोनों को अपने Antecedent -Ram और Boy के पास रख गया है क्योंकी ये दोनों clause Ram और boy की विशेषता बात रहे हैं।)

2-Seprate-The man was caught.He stole my purse.

Combined-The man who stole my purse was caught.

Note-इसमें The man was caught,एक Principal Clause है और Who stole my purse  एक Sub-Ordinate Clause है।इस Sentence में Sub-Ordinate Clause,Principal Clause के बीच में है और The man के पास है क्योंकी यह The man की विशेषता बता रहा है।Adjective Clause को उस noun के पास रखते हैं जीसकी वह विशेषता बताता है।

3-Seprate-The boy was caught red handed.He was copying.

Combined-The boy who was copying was caught red handed.

4-Seprate-Lucy lived in the forest.Wordsworth loved her.

Combined-Wordsworth loved Lucy who lived in the forest.

4-A man came to me yesterday.He was a teacher.

Combined-A man who is a teacher came to me yesterday.

-------------------------------

Which=(जो)का प्रयोग वस्तु व जानवर दोंनो लिये होता है।

------------------------

4-Seprate-I have a watch.The watch gives correct time.

Combined-I have a watch which gives correct time.

4-Seprate-I gave him a camera.The camera was very cheap.

Combined-I gave him a camera which was very cheap.

5-Seprate-I purchased a pen.The pen is very costly.

Combined-I purchased a pen which is very costly.

6-Seprate-I go to school on bicycle.The bicycle is second-hand.

Combined-I go to school on bicycle which is second-hand.

7-Seprate-Ram bought a book.It was interesting.

Combined-Ram bought a book which was very interesting.

Whom-जिसे/जिसको(व्यक्ति के लिए)--

8-Seprate-I know the girl. You teach him.

Combined-I know the girl whom you teach.

9-Seprate-I caught a thief.Police freed him.

Combined-Police freed the thief whom I caught.

10-Seprate-A begger came to my home.I gave him some money

Combined-A begger came to my home whom I gave some money.

---------------------------

Whose-जिसे/जिसका (संबंध में-Possessive Case में लगता है।

-------------------------

11-Seprate-This is the man.His father died yesterday.

Combined-This is the man whose father died yesterday.

12-Seprate-Do you recognise the man?His mansion was so huge and expensive.

Combined-Do you recognise the man whose mansoon was so huge and expensive.

13-Seprate-A new boy cam ofe to my school yesterday.His pen was very costly.

Combined-A new boy whose pen was very costly came to my office yesterday.

-----------------------------

Where=जहाँ(स्थान के लिए)-

-----------------------------

14-Seprate-This is the village.Bhagat Singh was born here. 

Combined-This is the village where Bhagat Singh was born.

15-Seprate-You have put my shoes at a place.Show me the place.

Combined-Show me the place where you have put my shoes.

16-Seprate-Yesterday you went somewhere.Show me the place.

Combined-Show me the place where you went yesterday.

17-Seprate-This is the school.I was taught here in my childhood.

Combined-This is the school where I was taught in my childhood.

18-I work in a office.This is the office.

Combined-This is the office where I work.

When=जब(समय के लिए)

19-Seprate-My father will come from the city.I do not know the time.

I do not know the time when my father will come from the city.

20-Seprate-The peon was sleeping.I came to office.

Combined-The peon was sleeping when I came to office.

21-Seprate-I was reading.My father came to my room.

Combined-I was reading when my father came to my room.

----------------------------

Why=जिस कारण से

---------------------

22-Seprate-You are looking sad. Can you tell me the reason.

Combined-Can you tell me the reason why are you looking sad.

23-Seprate-He was weeping for some reason.Nobody knew the reason.

Combined-Nobody knew the reason why  he was weeping.

24-Seprate-They threw the bags.I do not know the reason.

Combined-I do not know the reason why they threw the bag.

-----------------------------

How=जिस प्रकार

------------------------

25-You got first division.Can you tell me the method?

Combined-Can you tell me the method how you got first division.

26-Seprate-The question is solved in this way.I taught him the way

Combined-I taught him the way how the question is solved.

------------------------------

Such-as(ऐसे--जो)--

-----------------------

27-Seprate-Some people smoke in public.Avoid their company.

Combined-Avoid such people as smoke in public.

28-Some students insult their teachers.Avoid them

Combined-Avoid such students as insult their teachers.

















 


 



Comments

Popular posts from this blog

प्रकट अधिमान सिद्धांत(The Theory Of Revealed Preference)

     प्रकट अधिमान सिद्धांत   The Theory of Revealed Preference   प्रकट अधिमान सिद्धांत के प्रतिपादक प्रोफेसर सैमुअल्सन अपने सिद्धांत को ' मांग के तार्किक सिद्धांत का तीसरा मूल' मानते हैं। प्रोफेसर  सैैैैैैमुअल्सन का सिद्धांत मांग के नियम की व्यवहारात्मक दृष्टिकोण से व्याख्या करता है। इस सिद्धांत से पूर्व मार्शल द्वारा विकसित उपयोगिता विश्लेषण हिक्स- एलन का उदासीनता वक्र विश्लेषण उपभोक्ता के मांग वक्र की मनोवैज्ञानिक दृष्टिकोण से व्याख्या करते हैं।         प्रोफेसर सैम्यूलसन ने उपभोक्ता व्यवहार की दो मान्यताओं के आधार पर मांग के नियम की मूलभूत परिणाम निकालने का प्रयास किया है। यह मान्यताएं हैं: (1) अनेक उपलब्ध विकल्पों में से उपभोक्ता एक निश्चित चुनाव करता है। दूसरे शब्दों में वह अपने निश्चित अधिमान को प्रकट करता है यह मान्यता इस सिद्धांत को सबल क्रम की श्रेणी में रख देती है। (2) यदि अनेक विकल्पों में से संयोग B की तुलना एक परिस्थिति में संयोग A का चुनाव कर लिया गया है तो किसी अन्य परिस्थिति में यदि संयोग A तथा सहयोग B में पुनः...

Synthesis Of Sentences--Use Of Participle(Present,Past and Perfect Participle)

Synthesis में दो या दो से अधिक Simple Sentences को मिलाकर एक नया Simple,Complex या Compound Sentence बनाया जाता है। Synthesis का अध्ययन निम्नलिखित शीर्षकों के अंतर्गत किया जाता है- 1-Combination Of Simple Sentences Into One Simple Sentence 2-Combination Of Simple Sentences Into One Complex Sentence 3-Combination Of Simple Sentences Into One Compound Sentence Formation Of Simple Sentence Participle का प्रयोग करके-- Participle का प्रयोग करके दो या दो से अधिक Simple Sentence को जोड़कर एक Simple Sentence बनाना।Participle का प्रयोग करने से पहले हमें इन्हें व इनके प्रकार को जानना चाहिए।अतः Participle तीन प्रकार के होते है। 1-Present Participle-----M.V.(I form+Ing) 2-Past Participle---------M.V.(III form) 3-Perfect Participle----Having+M.V.(III form)----Active Voice में Having been +M.V.(III form)--Passive मैं Present Participle का प्रयोग करके---यह क्रिया के अंत मे ing लगाने से बनता है।हिंदी में इसका अर्थ "हुआ या करके होता है।इसमें दो कार्य साथ- साथ चल रहे होते हैं।...

Synthesis-Formation Of Complex Sentences(use of Noun Clause

  दो या दो से अधिक Simple Sentence को मिलाकर एक Complex Sentence बनाना Complex Sentence में एक Principal Clause(मुख्य उपवाक्य) तथा शेष(एक या एक से अधिक Sub-ordinate(आश्रित उपवाक्य)होते हैं।इसलिए दो या दो से अधिक Simple Sentence को मिलाकर एक Complex Sentence बनाते समय यह आवश्यक है कि दिए हुए Simple Sentence में से एक को Principal Clause तथा शेष को Subordinate Clause में बदलना चाहिए। Subordinate Clause अपने अर्थ के लिए Principal Clause पर आश्रित होता है Subordinate Clause तीन प्रकार के होते हैं- 1-Noun Clause  2-Adjective Clause  3-Adverb Clause ये तीनों clause सदैव किसी न किसी Subordinate Cinjunction से शुरू होते हैं अतः सर्वप्रथम हम Noun Clause व उससे संबंधित Conjunction का अध्ययन करेंगे। Noun Clause में प्रयोग होने वाले Conjuction That...............कि If/Whether................ कि क्या Who..............कि कौन/कि किसने/कि कौन What...............कि क्या/जो कुछ Whom...................कि किसको Whose........................ कि किसका When...............................कि कब W...