The Portrait of a Lady(long and short Questions & answers)


 Long Answer Type Question

Q.1 . What was the routine of the grandmother with the grandson for the day ? Describe .                                                    ( पोते के साथ दादी की प्रतिदिन की दिनचर्या क्या थी ? वर्णन कीजिए )

 Ans . The author and his grandmother lived in the village . Since childhood , author's grandmother took care of him because author's parents were settled in the city . Since morning to night , all the activities of the author were guided by the grandmother.She used to wake him up in the morning and get him ready for the school . She bathed and dressed the author.  All the time , there was the prayer on the grandmother's lips . Then she would fetch his wooden slate after cleaning , a tiny earthen inkpot and a reed pen , tie them all in a bundle and handed them to the author . Then after breakfast went to school.At the temple which was attached to school , she read the scriptures and then returned and in the way , gave stale chapattis to the village dogs . Thus , she used to pass her whole day .                                                       ( लेखक और उसकी दादी गाँव में रहते थे । बचपन से ही लेखक की दादी उसकी देखभाल करती थीं क्योंकि लेखक के माता - पिता शहर में रहने लगे थे । सुबह से लेकर रात तक , लेखक की समस्त गतिविधियाँ दादी के द्वारा निर्देशित / सँभाली जाती थीं । वह उसे सुबह उठाया करती थी और स्कूल के लिए तैयार करती थीं । वह लेखक को नहलाती व तैयार करती थीं और हर समय , दादी के होंठों पर प्रार्थना हुआ करती थी । तब वह उसकी लकड़ी की स्लेट ( तख्ती ) सफाई करके लाती थीं , एक छोटी स्याही की दवात की बोतल और लाल कलम , उन सभी सामानों को एक गट्ठर के रूप में बाँधती और लेखक को थमा देती थीं । फिर , नाश्ते के बाद , स्कूल जाते थे । मन्दिर पर , जोकि स्कूल से लगा हुआ था , वह शास्त्रों को पढ़ती और फिर लौट आती तथा रास्ते में , गाँव के कुत्तों को बासी रोटी देती थीं । इस प्रकार , वह अपना सारा दिन बिताया करती थीं । 

Q.2 . Draw a character - sketch of the grandmother .                                                       ( दादी का चरित्र - चित्रण कीजिए । ) 

Ans . Character - sketch of the Grandmother - Author's grandmother was an old woman like other's grandmother . According the chapter , author's grandmother was a highly religious lady . She consumed most of her time in religious activities.She was devoted at God and wanted that author must also understand the importance of God . This shows that she loved her grandson , very much . For spiritual activities , she recited the prayers all time and told the beads of her rosary . She had the motherly factor towards the author which could be understood by her daily routine which started since morning till night . She was a kind hearted woman who showed the human values by giving chapatti to the stray dogs and later in the city , by giving bread crumbs to the sparrows . Thus it can be said that the grandmother was a lady a blend of spirituality and humanity .                                ( लेखक की दादी औरों की दादी की तरह एक बूढ़ी महिला   थीं । पाठ के अनुसार , लेखक की दादी एक उच्च धार्मिक महिला थीं । वह अपना अधिकतर समय धार्मिक गतिविधियों में लगाती थीं । वह ईश्वर की भक्त थीं और चाहती थीं कि लेखक भी ईश्वर के महत्त्व को समझे । यह दर्शाता है कि वह अपने पोते को बहुत प्यार करती थीं । धार्मिक गतिविधियों के लिए , वह हर समय प्रार्थनाएँ दोहराती रहती थीं और अपनी माला के दाने गिनती थीं । वह लेखक के प्रति मातृत्व का अंश रखती थीं जो कि उनकी सुबह से रात्रि तक की प्रतिदिन की दिनचर्या से समझा जा सकता है । वह एक दयावान महिला थीं जो आवारा कुत्तों को रोटी देकर और बाद में शहर में चिड़ियों को रोटी के टुकड़े देकर मानवीय गुणों / नैतिकता को दर्शाती थीं । इसी प्रकार , यह कहा जा सकता था कि दादी एक आध्यात्मिकता और मानवीयता के मिश्रण वाली महिला थीं । 

Que. 3. Describe the changing relationship between the author and his grandmother . Did their feelings for each other change ? लेखक और उसकी दादी के बीच बदलते हुए रिश्ते का वर्णन करो । क्या उन दोनों की भावनाएं बदल गई थी ?

 Ans . Author and his grandmother lived as friends in the village . A turning point came in their relationship when they came in the city to live with author's parents . Author went to school in bus . She could not help him in his studies . When author went to university a separate room was given to him . They talked less now . Their friendship was snapped . The author left the country for five years to study abroad . She came to the station to see him off . The author was not sure if he would meet her again . But she was still there when he returned after five years . She died two days after the author returned . It seems that she was only waiting for him . There was no change in the feelings of grandmother until her death .  उत्तर - लेखक और उनकी दादी गाँव में दोस्त के रूप में रहते थे।  उनके रिश्ते में एक मोड़ तब आया जब वे लेखक के माता-पिता के साथ रहने के लिए शहर में आए।  लेखक स्कूल बस में जाता था।  वह उसकी पढ़ाई में उसकी मदद नहीं कर सकती थी।  जब लेखक विश्वविद्यालय गया तो उसे एक अलग कमरा दिया गया। उनकी आपस मे अब कम बात होती थी।  उनकी दोस्ती छिन गई।  लेखक ने विदेश में अध्ययन करने के लिए पांच साल के लिए देश छोड़ दिया।  उसे देखने के लिए वह स्टेशन आयीं थीं।  लेखक को यकीन नहीं था कि वह उनसे फिर मिलेंगे।  लेकिन पांच साल बाद लौटने के बाद भी वह वहीं थी।  लेखक के लौटने के दो दिन बाद उनकी मृत्यु हो गई।  ऐसा लगता है कि वह केवल उसका (लेखक)इंतजार कर रही थी।  उसकी मृत्यु तक दादी की भावनाओं में कोई बदलाव नहीं आया था।

Que. 4. Would you agree that the author's grandmother was a woman of strong character ? If yes , give instances that show this .                                                                     क्या आप सहमत होंगे कि लेखक की दादी एक प्रबल चरित्र की औरत थी ? यदि हाँ , तो उदाहरण दो । 

Ans . In this lesson Khushwant Singh draws the portrait of his grandmother . She was a woman of strong character . Author had passed his childhood with her . They had intimate relationship . Author describes that she was so old that she could not have grown older . She seemed at the same age for twenty years . She was always beautiful . She walked in the house in white clothes with one hand resting on her waist . She had puckered face and silvery locks over her forehead . She was a religious woman . The author says that she was like the winter land scape in the mountains . She was a symbol of white serenity . She had peace and contentment . A change in the relationship between the author and his grandmother came , when they went to city to live with author's parents . Now she began to feed sparrows as there were no dogs in the city . When the author was given a separate room they talked less . She reconciled herself with spinning . When the author went abroad , he was not sure if he would ever meet her again . But she was still in the same condition when the author returned after five years . She sang and thumped the drum. She fell ill and died two days after the author returned . We would agree that author's grandmother was a woman of strong character . She had a lasting impression on the author .                            उत्तर-  इस पाठ में खुशवंत सिंह अपनी दादी का चित्र बनाते हैं।  वह मजबूत चरित्र की महिला थीं।  लेखक ने उनके साथ अपना बचपन गुजारा था।  उनके बीच अंतरंग संबंध थे।  लेखिका बताती है कि वह इतनी बूढ़ी थी कि इससे ज्यादा बूढ़ी नहीं हो सकती थी।  वह बीस साल से एक ही उम्र पर रुकी हुई थीं।  वह हमेशा खूबसूरत थी।  वह घर में सफेद कपड़ों में एक हाथ से अपनी कमर को थामे हुए चलती थी।  उसके चेहरे पर झुर्रियां पड़ गयीं थी और उसके माथे पर चांदी जैसी लटें थी।  वह एक धार्मिक महिला थीं।  लेखिका का कहना है कि वह पहाड़ों में सर्दियों की भूदृश्य की तरह थी।  वह श्वेत निर्मलता की प्रतीक थीं।  उसके पास शांति और संतोष था।  लेखक और उसकी दादी के बीच संबंधों में बदलाव आया, जब वे लेखक के माता-पिता के साथ रहने के लिए शहर गए।  अब वह गौरैया को खिलाने लगी, क्योंकि शहर में कुत्ते नहीं थे।  जब लेखक को एक अलग कमरा दिया गया तब उनके बीच कम बात होती थी।  उन्होंने चरखे के साथ अपना सामंजस्य स्थापित कर लिया।  जब लेखक विदेश गया, तो उन्हें यकीन नहीं था कि वह कभी उससे दोबारा मिल पाएगा।  लेकिन वह अभी भी उसी स्थिति में थी जब लेखक पांच साल बाद लौटा।  उसने ढोल बजाया और गाया।  लेखक के वापस आने के दो दिन बाद वह बीमार हो गई और मर गई।  हम सहमत होंगे कि लेखक की दादी मजबूत चरित्र की महिला थीं।  लेखक पर उसकी स्थायी छाप थी।

Short Answer Type Question

 Q.1 . Describe the daily routine of the grandmother .                                                       ( दादी की प्रतिदिन की दिनचर्या का वर्णन . कीजिए । )

 Ans . Everyday , the grandmother used to wake up the author and after taking bath and dressing him up she dropped him to the school . She prepared his slate , reed pen and inkpot . Near the school , in the temple , she read the scriptures and during the departure from the school , she picked the author and threw stale chapattis to the stray dogs .                                                                       ( प्रतिदिन , दादी लेखक को जगाया करती थीं और नहलाने और तैयार करने के पश्चात् स्कूल छोड़ती थीं । वह उसकी स्लेट , लकड़ी की कलम और स्याही कीदवात तैयार करती थीं । स्कूल के पास मन्दिर में , वह शास्त्रों को पढ़ती थीं और स्कूल से लौटते समय प्रस्थान करते हुए लेखक को साथ लेती थीं तथा आवारा कुत्तों को बासी रोटियाँ डालती थीं । )

 Q.2 . Why did she stop to talk to the author ?                                                                  ( उन्होंने लेखक से बात करना क्यों बन्द कर दिया था ? ) 

Ans . She stopped to talk to the author because she was very unhappy . In the city , she could not help him with his lessons , She was distressed because there was no teaching about God and scriptures in the city school . Above all , it was music which : according to her was not for gentle folk . She said nothing but her silence meant disapproval .                                                          ( उन्होंने लेखक से बात करना इसलिए छोड़ दिया क्योंकि वह बहुत नाखुश थीं । शहर में , वह उसके पाठों में उसकी कोई सहायता नहीं कर सकती थीं । वह नाराज़ थीं क्योंकि शहर के स्कूल में , भगवान और शास्त्रों की कोई शिक्षा नहीं थी । सबसे ऊपर , वह संगीत था जो उनके अनुसार सभ्य लोगों के लिए नहीं था । उन्होंने कुछ नहीं कहा था परन्तु उनकी चुप्पी का मतलब अस्वीकृति था । )

 Q.3 . What was the happiest half - hour of the day for the grandmother ?                          ( दादी के लिए दिन का सबसे खुशनुमा आधा घण्टा कौन - सा होता था ? )

 Ans . The happiest half hour of the day for the grandmother was the time of afternoon when she used to feed the sparrows . She sat in the verandah breaking the bread into little pieces and hundreds of little birds collected round her sitting on her legs, shoulders and even on her head . She smiled but never shooed them away :.                         ( दादी के लिए दिन का सबसे अधिक खुशनुमा आधा घण्टा दोपहर का होता था , जब वह चिड़ियों को खाना खिलाती थीं । रोटी को छोटे टुकड़ों में तोड़ते हुए वह बरामदे में बैठ जाती थीं और सैकड़ों छोटी चिड़ियाँ उनको घेर कर पैर , कन्धों और यहाँ तक कि सिर पर बैठ जाती थीं । वह मुस्कुराती थीं परन्तु कभी भी उनको जाने के लिए दूर नहीं भगाया । )

 Q.4 . What did she do on the returning of the grandson from abroad ?                              ( पोते के विदेश से लौटने पर उन्होंने क्या किया ? ) 

Ans . When her grandson returned from abroad , she for the first time stopped praying and collected all the neighbour- hood women and started  to sing the homecoming songs of the warriors . She sang for unlimited period and played drum for a long time . The family members had to persuade her to stop to avoid overstraining . ( जब उनका पोता विदेश से लौटा तो उन्होंने पहली बार प्रार्थना करना छोड़ा और पड़ोस की सारी महिलाओं को इकट्ठा किया तथा योद्धाओं के घर लौटने का गीत गाना शुरू कर दिया । उन्होंने अंसीमित समय के लिए गाया और ढोलक को काफी देर तक बजाती रहीं । परिवार के लोगों को उन्हें अतिरिक्त तनाव से बचाने के लिए उन्हें रोकने के लिए बहुत प्रार्थना करनी पड़ी । 

Que. 5. The author's grandmother was a religious women . How we know this ?    लेखक की दादी धार्मिक विचारों वाली महिला थी । हम किस तरह इस बारे में जानते हैं ?

 Ans . Author's grandmother was a religious lady . We get the following information-          ( i ) She always keeps hosary of beads in her hand and tells prayer .                                        ( ii ) She goes to temple daily .                            ( iii ) She feeds dogs and sparrows . 

Que.6 .What were three phases of the author's relationship with his grandmother before he left the country to study abroad .                                              लेखक द्वारा विदेश में पढ़ने के लिए देश छोड़ने से पहले उसकी दादी के साथ सम्बन्धों के तीन अवश्थाएं क्या थीं?                                                                        Ans .

 ( a ) They lived as friends in the village .        ( b ) A turning point came in their friendship when they came to city to live with author's parents .                                                                 ( c ) The common link of friendship was snapped when the author began to study in university and a separate room was given to him .                                                                      (a) वे गाँव में दोस्त के रूप में रहते थे।                            (b) उनकी दोस्ती में एक मोड़ तब आया जब वे लेखक के माता-पिता के साथ रहने के लिए शहर आए।                     (c) मित्रता की सामान्य कड़ी तब टूट गई जब लेखक ने विश्वविद्यालय में अध्ययन करना शुरू किया और उन्हें एक अलग कमरा दिया गया।

Que.7-Mention three reasons why the author's grandmother was disturbed when he started going to the city school .    तीन कारण बताइए, क्यों लेखक की दादी परेशान थी जब उसने शहर के स्कूल में जाना शुरू किया । 

Ans . ( a ) The author was given lessons of western science .                                                  ( b ) He learned music which , according to her , had low associations .                                  ( c ) There was no teaching of God in the school .

उत्तर  (a) लेखक को पश्चिमी विज्ञान का पाठ दिया गया था।  (b) उसने संगीत सीखा, जो उसके अनुसार निम्न स्तर का था।  (c) स्कूल में ईश्वर का कोई शिक्षण नहीं था।

Que.7. Three ways in which the author's grandmother spent her days after he grew up .                                                                        तीन तरीके जिनमें लेखक की दादी अपने दिन उसके(लेखक)के बड़ा होने के बाद गुजारती थी ।

 Ans . She passed the day sitting by her wheel spinning and reciting prayers . In the afternoon she fed the sparrows and relaxed for a while . 

Que.8 . The odd ways in which the author's grandmother behaved just before she died .                                                  वे अजीब तरीके जैसा कि लेखक की दादी ने मरने से पहले व्यवहार किया ।

 Ans . Before she died , a change came over her . She did not pray . She got an old drum , collected women and started to sing .          उत्तर-  इससे पहले कि वह मरती, उसके ऊपर एक बदलाव आया।  उसने प्रार्थना नहीं की।  उसे एक पुराना ढोल मिला, महिलाओं को इकट्ठा किया और गाना शुरू किया।



Que.8. The ways in which the sparrows expressed their sorrow when the author's grandmother died .                                            वह ढंग जिनमें चिड़ियों ने लेखक की दादी के मरने पर अपने दुःख को व्यक्त किया । 

Ans.Thousands of sparrows sat on the floor . They were not chirruping . Author's mother threw some pieces of bread . They did not eat them . When they carried grandmother's corpse , they flew away quietly . 

हजारों गौरैया फर्श पर बैठ गई।  वे चहचहा नहीं रहे थे।  लेखक की माँ ने रोटी के कुछ टुकड़े फेंक दिए।  उन्होंने उन्हें नहीं खाया।  जब वे दादी की लाश ले गए, तो वे चुपचाप उड़ गए।

https://1251981.blogspot.com/2021/02/We-not-afraid-die-if-we-live-together-Long-Short-answer-type-qoestions.html

नेक्स्ट लेसन "We're not Afraid to Die.....If We Live All Together" के सभी Short & Long answer type questions  के लिए लिंक पर क्लिक करें

 

Comments

Popular posts from this blog

Synthesis Of Sentences--Use Of Participle(Present,Past and Perfect Participle)

प्रकट अधिमान सिद्धांत(The Theory Of Revealed Preference)

My best friend-English essay