Posts

The Portrait of a Lady(long and short Questions & answers)

Image
  Long Answer Type Question Q.1 . What was the routine of the grandmother with the grandson for the day ? Describe .                                                    ( पोते के साथ दादी की प्रतिदिन की दिनचर्या क्या थी ? वर्णन कीजिए )  Ans . The author and his grandmother lived in the village . Since childhood , author's grandmother took care of him because author's parents were settled in the city . Since morning to night , all the activities of the author were guided by the grandmother.She used to wake him up in the morning and get him ready for the school . She bathed and dressed the author.  All the time , there was the prayer on the grandmother's lips . Then she would fetch his wooden slate after cleaning , a tiny earthen inkpot and a reed pen , tie them all in a bundle and handed them to the author . Then after breakfast went to school.At...

Essay- A Journey by Bus

Image
  A Journey by Bus    Introduction : On 15th May I had a programme to go to Kanpur from Aligarh in the marriage of my nephew. As the train was not convenient, I decided to go by bus.  Description : (i) Booking office- At about 6 a.m. I reached the bus stand, On reaching the bus stand, I found a long queue outside the booking-office. At that time I saw that the entire compound was crowded with passengers. People were moving this way and that way. There was a big crowd outside the inquiry office. When my bus came, I purchased a ticket. Then I came towards the bus and occupied a seat near a window.  (ii) Market- The bus started from Aligarh at 7 a.m. First of all it passed through the city very slowly. But after crossing the bridge it began to run very fast. Its speed was about 50 kilometres.  (iii) Natural scene- When the bus left the Hathras Gate, nature presented a very good scene. The sun was shining in the sky. The birds were singing melodiously. The fa...

अर्थशास्र-उत्पादन संभावना वक्र एवं बढ़ती हुई अवसर लागत

Image
उत्पादन संभावना वक्र एवं बढ़ती  हुई अवसर लागत रेखाचित्र 2.1 को देखने से यह स्पष्ट हो जाएगा कि हम संभावना A से संभावना B को जाते हैं तो हमें कपड़े के एक हजार मीटर प्राप्त करने के लिए गेहूं को एक हजार इकाइयों को त्यागना होता है । दूसरे शब्दों में , इसका अर्थ यह है कि  कपड़े को एक हजार मीटर उत्पादित करने की अवसर - लागत गेहूं की एक हजार क्विटल हैं । पर ज्यों - ज्यों हम कपड़े का उत्पादन बढ़ाते हैं और B से आगे C को जाते हैं तो कपड़े की एक हजार अतिरिक्त मीटर प्राप्त करने के लिए दो हजार क्विटल अतिरिक्त गेहूं त्यागनी होती है । इसलिए B से C को जाने में एक हज़ार मीटर कपड़े की लागत  एक हजार कुंतल गेहूं होती है । ज्यों - ज्यों हम C से D. D से E और E से F की ओर आगे बढ़ते हैं . गेहू का त्याग जो हमें एक हजार मीटर अतिरिक्त कपड़े के प्राप्त करने के लिए करना होता है . बढ़ता जाता है । दूसरे शब्दों में , हम ज्यों - ज्यों कपड़े की अधिक मात्रा उत्पादित करते हैं और गेहूं की कम मात्रा उत्पादित करते हैं . तो कपड़े की सीमांत अवसर लागत ( marginal opportunity cost ) बढ़ती जाती है । ज्यों - ज्यों हम C से D...

Past Indefinite Tense(Simple Past Tense)

Image
  Past Indefinite Tense पहचान - इस Tense के वाक्यों में काम का करना या होना भूतकाल में पाया जाता है । ऐसे वाक्यों में अन्त में ' आ ' , ' या ' , ' ई ' , ' ये ' , एवं ' ता था ' , ' ते थे ' , ' ती थी ' आते हैं ।   (A ) AFFIRMAT'VE SENTENCES  Rule 1. एकवचन तथा बहुवचन दोनों में ही Subject के साथ Verb की Second form आती है ।                Rule 2. Subject के भिन्न Number के साथ Verb में कोई परिवर्तन नहीं होता । 1.मैंने उसे कल एक किताब दी ।।                                        I gave him a book yesterday .  2.उसने अपने पिता को एक पत्र लिखा ।                            He wrote a letter to his father . 3 .हमने अपना पाठ याद कर लिया ।                                  We lear...

रॉबिन्स द्वारा की गई अर्थशास्त्र की परिभाषा ( Robbins ' Definition of Economics )

  रॉबिन्स द्वारा की गई अर्थशास्त्र की  परिभाषा  ( Robbins ' Definition of Economics )  ब्रिटेन के प्रसिद्ध अर्थशास्त्री लॉर्ड रॉबिन्स  ( Lord Robbins ) ने अर्थशास्त्र की परिभाषा अपनी पुस्तक ' Nature and Significance of Economic Science ' में दी जो कि बहुत समय तक सही और ठीक मानी जाती रही है । परंतु आजकल यह समझा जाता है कि रॉबिंस की परिभाषा भी आर्थिक सिद्धांत की विषय - वस्तु को ठीक तथा पर्याप्त रूप से व्यक्त नहीं करती । रॉबिन्स ने अर्थशास्त्र के स्वरूप के प्रचलित दृष्टिकोण को चुनौती दी । हमने उनके ऊपर कुछ विरोधों का उल्लेख किया है । वह अपने से पूर्व की स्वीकृत और विख्यात अर्थशास्त्र की परिभाषाओं को वर्गीकृत   ( classificatory ) तथा अवैज्ञानिक ( unscientific ) कहते हैं । उनके मतानुसार “ भौतिक " शब्द ने अर्थशास्त्र को अनावश्यक रूप से सीमित कर दिया है और अर्थशास्त्र की कल्याण की धारणा में व्यापकता और सूक्ष्मता नहीं है । रॉबिंस का दृढ़ विश्वास है कि उसकी परिभाषा में इनमें से कोई भी त्रुटि नहीं पाई जाती है । रॉबिन्स ने अर्थशास्त्र की परिभाषा इस प्रकार की...

The Fun They Had(NCERT SOLUTIONS with Questions & Answers)

                         Exercises    I. Answer these questions in a few words or a couple of sentences each.  (a) How old are Margie and Tommy?  Ans. Margie was eleven and Tommy was thirteen.  (b) What did Margie write in her diary?   Ans. Tommy had found a book. Margie wrote in her diary, "Tommy found a real book!"  (c) Had Margie ever seen a book before?   Ans. No, Margie had not ever seen a book before.  (d) What things about the book did she find strange?   Ans. She found it strange that the words and letters in the book stood still. They were not moving as in a computer screen.  (e) What do you think a telebook is?  Ans. Telebook is not written on papers. It is stored in camputer software.  (f) Where was Margie's school? Did she have any classmates?   Ans. Margie's school was in her home. A room next to the bed room was her clas...

We are Not Afraid to Die If We Can All Be Together-NCERT Solutions,Class-11th,

Image
                        Exercises   UNDERSTANDING THE TEXT  1. List the steps taken by the captain . कैप्तान के द्वारा उठाए गए कदमों की सूची बनाओ  ( i ) to protect the ship when rough weather began . जहाज को बचाने के लिए जब खराब मौसम शुरू हुआ ।  Ans . ( a ) He dropped the storm jib - a kind of sail to slow the boat down .                           ( b ) He lashed heavy mooring rope in the stern .                                                                      ( c ) He double lashed everything .                  (d ) He went through life - raft drill .                ( e ) Attache...